Allmänt om gästaccesser
En gästaccess innebär att man skapar en webblänk som kan skickas till tilltänkta besökare, utan att de behöver ha appen installerad.
Man skapar gästaccesser direkt i appen som användare och skapas per tillgång. Gästaccess kan skapas av de användare i abonnemanget som själv har access till tillgången.
Tänk på: gästaccess är en tilläggstjänst som man betalar extra för och kostar 99:- extra i månaden som debiteras på nästkommande faktura. Beställningen görs via telefon på 0705 - 820 555.
När man har beställt och fått gästaccess-funktionen aktiverad, kan man under respektive tillgång välja att slå av eller på möjligheten för gästaccess för just den specifika tillgången. Detta görs under ”Tillgångar” -> ”Information och inställningar” där du hittar det under "Tilläggsfunktioner":
Tänk på: om man inte ser alternativet, innebär det troligen att ni helt enkelt inte har beställt tjänsten.
Utställda gästaccesser
Under ”Gästaccess” i huvudmenyn, kan man se samtliga gästaccesser som är utställda i ens abonnemang. Klicka på ikonen under ”Hantera” för att få fram olika alternativ:
- Visa detaljer: visar t.ex. när gästaccessen skapades och om det har angetts något meddelande
- Gå till användare: växlar vy till den användare som skapade gästaccessen
- Visa gästaccess: öppnar upp webblänken för gästaccessen.
- Ta bort gästaccessen: som administratör kan man välja att ta bort gästaccessen helt om du anser att den inte borde ha skapats. Du får en förvarning med detaljer om du verkligen vill ta bort gästaccessen.
Historik
Man kan se historiken över när en gästaccess har använts. Detta görs per tillgång - välj ”Tillgång” i huvudmenyn och klicka sedan på ”Användare” till vänster.
Gästaccesser visas med en bock i kolumnen ”Gäst”. I nedan exempel är första och sista händelsen alltså användaren själva som har passerat genom dörren. I händelserna mellan har gästaccess använts men namnet på den användare som har skapat gästaccessen syns också;
FAQ
Q: Vilka användare kan skapa gästaccess?
A: Användare som själv har behörighet till tillgången kan också själva skapa gästaccess.
Q: Hur gör jag om jag enbart vill att utvalda användare får skapa gästaccess.
A: Skapa en ny tillgång för dörren där du tillåter gästaccess och ge utvalda användare access till denna tillgång. Förslagsvis benämner man tillgången någonting i stil med "Entré (Gäst)" samt ger de specifika användarna access via en accessgrupp för att enklare ha koll. Maila oss på
secondlinesupport@accessy.se om ni behöver hjälp.
Q: Finns det några andra begränsningar annat än att en gästaccess maximalt kan vara giltig i 12 timmar?
A: Ja - en användare kan bara skapa 5 stycken gästaccesser per dag. Användaren måste själv också ha behörighet till tillgången under den period hen vill att gästaccessen ska gälla. Om användaren t.ex. enbart har behörighet måndag - fredag kan hen inte skapa en gästaccess som gäller på helger.
Q: Om jag delar en tillgång vidare till ett annat abonnemang, innebär det att de också kan skapa gästaccesser?
A: Ja - under förutsättning att de själva också har beställt och aktiverat gästaccess för deras tillgång(ar). Givetvis gäller fortfarande att användaren som vill skapa en gästaccess måste ha behörighet till tillgången.
Q: Kan jag på något sätt skapa en (1) gästaccess för flera tillgångar?
A:
Nej. Det finns dock work-arounds man kan göra genom att skapa en ny tillgång med flera svajp-knappar som styr olika dörrar. Vi bistår med support om man inte vet hur man gör: secondlinesupport@accessy.se
Q: Kan en användare skapa hur många gästaccesser som helst?
A: Nej, det finns en begränsning på 5 stycken aktiva gästaccesser per användare.