Administratörer och roller

Administratörer och roller

Allmänt om roller


Accessy har ett par olika roller och rättigheter du som administratör kan inneha. Dessa styr vad du har tillgång till och således vad som syns i huvudmenyn. I dagsläget finns följande roller och rättigheter:

Organization administrator - avsedd att hantera organisationsrelaterad konfiguration. Denna roll får hantera:
      •    Organisationens inställningar
      •    Användare i organisationen
      •    Medlemskapsansökningar
      •    Delegationsförtroende

Asset administrator - avsedd att hantera konfiguration av tillgångar. Denna roll får hantera:
      •    Organisationens tillgångar
      •    Dela ut (publicera) tillgångar till andra organisationer

Device administrator - Avsedd att hantera konfiguration relaterat till integrationer mot uppkopplade enheter man kontrollerar från sin organisation. Denna roll får hantera:
      •    Enheter
      •    Device provider (Integrationsmodul)
      •    Device provider type (Mall för integrationsmodul)

Delegator - ger rätt att:
  1. Tilldela access till användare i sin egna organisation - gäller både egna tillgångar samt tillgångar som andra organisationer har gett er rätt att hantera
  2. Hantera ansökan om access för organisationens tillgångar
  3. Hantera accessgrupper
  4. Se vem som har access till en tillgång
  5. Se passage-historik för en tillgång (d.v.s. vem som har använt access och när)
  6. Visa utställda gästaccesser (hanteras av 3:e part programvara)

Saknar du någon roll är det din organisationsadministratör som du bör vända dig till. Som organisationsadministratör kan man tilldela övriga roller till både sig själv och andra tilltänkta administratörer. Läs mer nedan.


Tilldela och ta bort roller

För att tilldela eller ta bort en roll från en användare, klicka på "Användare" i menyn. Leta upp och klicka på den användare det gäller och bocka sedan i eller av den roll du önskar tilldela eller ta bort. Glöm inte att trycka på "Spara"!
OBS! Rollen "Organization administrator" innehar rättighet att tilldela samtliga övriga roller, även till sig själv.

    • Related Articles

    • Bjuda in användare (kort och enkel)

      Denna artikel beskriver kort och enkelt hur man bjuder in nya användare och samtidigt ger dem access. Vi förutsätter här att det redan finns lämpliga s.k. accessgrupper att använda sig av. 1. Gå till "Användare" i huvudmenyn: 2. Klicka sedan på ...
    • Bjuda in användare (enkel)

      Som standard är du ”Organization administrator”, vilket ger dig rättighet att tilldela dig själv övriga roller. Klicka på ”Användare” i menyn och klicka sedan på ditt namn. Kryssa i samtliga roller, och klicka sedan spara. Därefter är det dags att ...
    • Skapa en tillgång för access

      För att ge access till en eller flera specifika tillgångar, snarare än en hel accessgrupp, behöver man först skapa upp tillgången om den inte redan finns. Denna tillgång kan man sedan ge användare access till. Du kan även dela ut en tillgång till ...
    • Byta namn på en access eller accessgrupp

      För att kunna byta namn på access och accessgrupper behöver man ha rollen "Asset administrator". Byta namn på en access / tillgång Välj "Tillgång" i menyn och klicka på den tillgång du vill byta namn på. Klicka därefter på "Ändra". Därefter får du ...
    • Skapa kundkonto

      Vad är ett kundkonto? Ett kundkonto är det specifika konto som representerar ert företag. Det är här som uppgifter som t.ex. kontaktpersoner och faktureringsuppgifter samlas. Man kan i efterhand lägga till flera olika faktureringsadresser (både ...