Administratörer och områden

Administratörer och områden

Allmänt om administratörsområden


Accessy har ett par olika administratörsområden som man kan inneha. Dessa styr vad du har tillgång till och således vad som syns i huvudmenyn. I dagsläget finns följande roller och rättigheter:

Abonnemang - avsedd att hantera abonnemangsrelaterad konfiguration. Detta område får hantera:
      •    Abonnemangets inställningar
      •    Användare i abonnemanget
      •    Medlemskapsansökningar
      •    Delegationsförtroende

Tillgångar - avsedd att hantera konfiguration av tillgångar. Denna roll får hantera:
      •    Abonnemangets tillgångar
      •    Dela ut (publicera) tillgångar till andra abonnemang

Enheter - främst avsedd för installatören som behöver hantera integrationer och uppkopplade enheter. Denna roll får hantera:
      •    Enheter
      •    Device provider (Integrationsmodul)
      •    Device provider type (Mall för integrationsmodul)

Delegering - ger rätt att:
  1. Tilldela access till användare i sitt egna abonnemang - gäller både egna tillgångar samt tillgångar som andra organisationer har gett er rätt att hantera
  2. Hantera ansökan om access för abonnemangets tillgångar
  3. Hantera accessgrupper
  4. Se vem som har access till en tillgång
  5. Se passage-historik för en tillgång (d.v.s. vem som har använt access och när)
  6. Visa utställda gästaccesser

Info
Saknar du någon roll är det din organisationsadministratör som du bör vända dig till. Som organisationsadministratör kan man tilldela övriga roller till både sig själv och andra tilltänkta administratörer. Läs mer nedan.


Tilldela och ta bort områden

För att tilldela eller ta bort ett administratörsområde från en användare, klicka på "Användare" i menyn. Leta upp och klicka på den användare det gäller och bocka sedan i eller av det område du önskar tilldela eller ta bort. Glöm inte att trycka på "Spara"!
Alert
OBS! Området  "Abonnemang" innehar rättighet att tilldela samtliga övriga roller, även till sig själv.

    • Related Articles

    • Byta namn på en access eller accessgrupp

      För att kunna byta namn på access och accessgrupper behöver man ha rollen "Asset administrator". Byta namn på en access / tillgång Välj "Tillgång" i menyn och klicka på den tillgång du vill byta namn på. Klicka därefter på "Ändra". Därefter får du ...
    • Skapa kundkonto

      Vad är ett kundkonto? Ett kundkonto är det specifika konto som representerar ert företag. Det är här som uppgifter som t.ex. kontaktpersoner och faktureringsuppgifter samlas. Man kan i efterhand lägga till flera olika faktureringsadresser (både ...
    • Avståndsvalidering via GPS

      Vad innebär avståndsvalidering? Med avståndsvalidering kan du kräva att dina användare fysiskt är i närheten av dörren för att kunna öppna den. Avståndsvalidering via GPS Avståndsvalidering via GPS utnyttjar GPS-signalen i användarens mobil för att ...
    • Flera kundkonto

      Det är möjligt att ha flera kundkonto för ett och samma mobilnummer och användare. Via knappen "Skapa konto" till höger i huvudmenyn kan man alltså skapa flera kundkonto efter behov. Varje kundkonto kan i sin tur ha olika faktureringsuppgifter samt ...
    • Delegationsförtroende

      Allmänt om delegationsförtroende Ett delegationsförtroende är något du kan utfärda till ett annat Accessy-abonnemang för att de själva ska kunna hantera access till era tillgångar. För detta krävs: Att man utfärdar ett delegationsförtroende till det ...